4. VÝCVIKOVÉ TECHNIKY PRO ROZVOJ
INTERKULTURNÍCH KOMPETENCÍ
4.1 Výcvikové techniky
Moje jméno
Cíl: představit se méně formální a snad i hlubší a běžně nereflektovanou
formou, stimulovat komunikaci, hledat nové podobnosti mezi účastníky,
stimulovat vazby sociální sítě a prohlubovat důvěru.
Klíčová kompetence: kognitivní kompetence vytvoření si reálného
pohledu na sebe sama zdravé vnitřní já (sebepojetí); behaviorální kompe–
tence umění interkulturní komunikace (schopnost komunikovat bez ko–
munikačních šumů a nedorozumění).
Cílová skupina: skupinově, 6–20 (pokud není sudý počet účastníků, je
výhodné, aby se do hry zapojil i trenér nebo jeho asistent), interkulturní
skupina.
Čas: 20–40 minut (i déle) podle naladění a počtu účastníků.
Pomůcky: žádné nejsou nutné, event. tužka a papír na poznámky.
Postup: Účastníci se rozdělí do dvojic (v ideálním případě se ve dvoji–
ci znají co nejméně) např. podle toho, kdo ze skupiny mě zajímá, o kom
bych se chtěl něco více dozvědět. Trenér může také podrobněji zmínit tato
pravidla ve své domácí kultuře a nabídnout v úvodu celé situace svoje jmé–
no jako model.
Jednotlivé členy dvojice pak vyzve, aby se navzájem představili tj. řek–
li si svá křestní jména. Úkolem je vysvětlit partnerovi svoje jméno a jeho
význam (případně podobu jména, kterou mám rád), zmínit, nakolik je v mé
kultuře tradicí, zda znám jeho kořeny a rodinnou historii např. kdo o jmé–
nu rozhodoval a proč. Případně můžeme dodat, jestli jsme si někdy přáli
jiné jméno a jaké. Poté si oba partneři vymění role.
159
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>